Thursday, July 22, 2010

Al-Fatihah buat arwah


Kehidupan sudah pasti, kematian suatu kemestian. Tanpa mengira usia,siapa kita,bersedia atau sebaliknya, ajal tetap akan tiba. Apa yang membezakan antara kita hanyalah waktunya sama ada cepat atau lambat seruaan Izrail datang menjemput. Sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud “Apabila telah datang ajal mereka, mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak dapat pula memajukannya” ( surah al-A’raf,7:34), “Tiada seorang pun yang dapat mengetahui dengan pasti apa yang akan dikerjakannya esok hari, dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati” ( surahLuqman,31:34).

Demikianlah hakikat hidup insan. Deringan mesej dari i-mobile petang semalam benar-benar mengejutkan aku yang ketika itu sibuk melayan karenah anak-anak buah di anjung rumah.”Salam, ni kak Siti. Ingat lagi tak dekat Faris Rezwan pelajar paling nakal darjah 5?Dia dah meninggal, mati lemas. Semalam baru jumpa mayat”. Ya Allah, Maha Suci Engkau Tuhan yang menciptakan sesuatu. Hanya Engkau yang menghidupkan dan Engkau jua yang berhak mematikan. Terpaku diri saat membaca setiap kalimah mesej itu, pandangan terhenti pada ungkapan sebuah nama yang cukup aku kenali. Faris Rezwan atau Mohd Faris Rezwan, insan yang banyak mengajar aku hakikat sebenar seorang guru, mendidik diri erti kesabaran dan keyakinan. Dia pernah membuat diri tersenyum, dan terkedu. Masih ku ingat kata-katanya sewaktu dimarahi aku dek kenakalannya yang terlampau, “Ala ustazah, rileksla. Asyik-asyik saya je yang kena. Macamla budak-budak lain bagus sangat.”, air mata jernih mengalir tanpa sedar, sayu hati ini mengimbau kekadang diri tertewas pada godaan syaitan. Ingin sekali aku berkata,”Yea, ustazah tahu. Faris pun baik jugak cam kawan-kawan lain, kalau tak masakan Faris boleh siapkan kerja rumah senaskah buku sebagai denda kegagalan menghafaz surah al-Muthaffifin sedangkan ada yang tidak berbuat begitu”, tapi mulutku terkunci, astaghfirullah…egonya diri. Maafkan Ustazah, bukan bermaksud membenci dirimu, apatah lagi membeza-bezakan antara kalian. Ustazah sayangkan semua, tidak ada lebih atau kurang. Ustazah ingin lihat kalian semua berjaya, bukan seorang dua.




Ikhlas ku katakan, wajah-wajah kalianlah pengubat di saat hati gundah gulana memikirkan masalah tertimpa, senyuman kalianlah menjadi hadiah di kala diri ditimbuni tugasan kuliah dan projek persatuan, malah semangat kalianlah yang mencetuskan inspirasi buat hati ini untuk menjadi bakal daei sebenar. Memandang wajah-wajah comel dan suci membuatkan perasaan amarah hilang pergi. Tapi semua itu dulu, 3 bulan yang lalu ketika diri yang kerdil ini diberi kesempatan menjadi salah seorang tenaga pengajar KAFA di salah sebuah sekolah rendah Bangi. Innalillahi wainna ilaihi rajiun, ku tersedar dari dunia lalu. Tidak pernah diduga, engkau pergi dulu di usia yang cukup muda, tiada yang mustahil bila Tuhan menghendakinya. Moga pemergianmu Mohd Faris dari dunia nyata ini memberikan sesuatu buat teman-teman yang lain, sama-sama memuhasabahkan diri dan menyedari janji Allah itu pasti. Tiada yang mampu buat diri ini, melainkan menghadiahkan al-Fatihah buatmu dan mendoakan agar dirimu tenang di sana, dicucuri rahmat tuhan dan di tempatkan bersama para syuhada, amin……Selagi diizinkan tuhan, kan ku kirimkan doa buatmu selalu.

Terfikir di benak diri, kematian hadirnya membawa mesej penting buat mereka yang masih bernyawa agar tahu bahwa hidup ini ada tujuannya. Kematian bukan utuk ditangisi tetapi memberi nafas baru kepada kita untuk mencermin diri sejauh mana persediaan dan bekalan yang ditabung untuk dibawa apabila menghadap Ilahi. Kita boleh dijemput-Nya bila-bila masa dan di mana sahaja. Inilah amaran bagi orang-orang yang masih hidup agar lebih peka bahawa perjalanan hidup ini pasti bernoktah.


Selagi ada peluang bernafas, marilah kita sama-sama memperbaiki hidup ini agar lebih mulia di sisi Allah di samping tidak melupakan kehidupan dunia sebagai titian menuju akhirat.

Wallahua'lam....




Arwah Mohd Faris Rezwan

No comments:

Post a Comment