Friday, March 5, 2010

Petanda2 pelik akhir zaman...

Ahad lepas ribuan, hampir 10k manusia pakat berbogel suka2 jer di depan Opera House Sydney, laki perempuan macam haiwan berpelukan (malah lebih teruk sebenarnya.. .), sekarang ikan terbang dari langit, esok entah apa lagi! Nabi sebut..."Kalau lah tiada rasa malu, maka berbuatlah apa sahaja yg kamu suka.."

Kisah Benar : Selepas kisah ribuan orang berbogel, kini kisah ratusan ikan jatuh dari langit di Australia

Minggu lepas, kecoh pasal ribuan rakyat Australia berbogel beramai-ramai di bangunan Sydney Opera House, minggu ini pula kisah ratusan ikan jatuh dari langit macam hujan di daerah Lajamanu pula. Yang pasti fenomena ikan jatuh dari langit ini bukanlah fenomena mustahil dan sebenarnya sudah ada rekod lain bagi kejadian serupa ini. (Nota: Gambar disebelah adalah tragedi yang berlaku pada 1989.



LAJAMANU, Australia – Seramai 650 penduduk di sebuah kawasan pedalaman Australia, Lajamanu seolah-olah tidak dapat berkata-kata apabila beratus-ratus ekor ikan jenis spangled perch gugur dari langit, lapor sebuah akhbar semalam. Kejadian itu mengejutkan salah seorang penduduk tempatan, Christine Balmer yang sedang berjalan pulang ke rumahnya apabila hujan ikan itu berlaku baru-baru ini.


GAMBAR yang dirakamkan oleh Christine Balmer dan disiarkan oleh sebuah akhbar menunjukkan sejumlah ikan yang gugur dari langit di Lajamanu, Australia.






“Justeru, ia semestinya masih hidup sewaktu ‘terbang’ di udara. Apabila saya memberitahu keluarga yang tinggal di tempat lain di Australia, mereka kata saya merepek. “Sedangkan saya tidak. Apa yang boleh saya perkatakan ialah saya bersyukur tidak dihujani dengan buaya!,” kata Balmer. Seorang ahli meteorologi menyatakan insiden itu mungkin disebabkan oleh puting beliung. Bukan sesuatu yang aneh bagi puting beliung untuk menyedut air dan ikan dari sungai sebelum menjatuhkannya pada jarak ratusan kilometer jauhnya. “Sebaik sahaja ikan-ikan itu masuk ke dalam sistem cuaca, ia mungkin beku. Selepas beberapa tempoh, ikan-ikan tersebut ‘dilepaskan’,” kata Mark Kersemakers dari Biro Meteorologi Australia. Lajamanu terletak di antara Darwin dan Alice Springs di hujung Gurun Tanami.




Ini bukanlah kali pertama bandar kecil itu mengalami kejadian ikan gugur dari langit.
Menurut seorang penduduk, Les Dillon yang berusia 48 tahun, pada awal tahun 1980-an dia berada di Hotel Alice Springs Tavern. Apabila keluar dari biliknya, dia melihat ikan-ikan kecil jatuh dari langit. “Ya, memang saya ada minum beberapa gelas bir. Jadi tiada seorang pun rakan yang mempercayai saya. “Saya terpaksa menelefon ramai orang untuk memberitahu bahawa saya tidak mabuk. Ia (ikan gugur dari langit) benar-benar berlaku,” kata Dillon. – Agensi
Sedikit penjelasan sains dalam Wikipedia dalam hal ini di link berikut:
http://en.wikipedia.org/wiki/Raining_animals
There is a long history of strange objects raining from the sky, with these strange occurrences among the most notable:
1st Century: Pliny The Elder wrote about storms of frogs and fish, foreshadowing many modern incidents.
1794: French soldiers stationed in Lalain, near Lille, reported toads falling from the sky during heavy rain.
1857: Sugar crystals as big as quarter of an inch in diameter fell over the course of two days in Lake County, California.
1876: A woman in Kentucky reported meat flakes raining from the sky. Tests found the meat was venison.
1902: Dust whipped up in Illinois caused muddy rain to fall over many north-eastern U.S. states.
1940: A tornado in Russia brought a shower of coins from the 16th Century.
1969: Golf balls fell from the sky on Punta Gorda in Florida (above).
1976: In San Luis Opisbo in California, blackbirds and pigeons rained from the sky for two days.

No comments:

Post a Comment